Ο ΕΜΠΟΡΑΚΟΣ
THE SALESMAN
2016
125 Λεπτά
Σκηνοθεσία: Ασγκάρ Φαραντί
ΒΡΑΒΕΙΑ:
Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας
Φεστιβάλ Καννών--- Βραβείο Σεναρίου & Ανδρικής Ερμηνείας
Πλοκή
THE SALESMAN
2016
125 Λεπτά
Σκηνοθεσία: Ασγκάρ Φαραντί
ΒΡΑΒΕΙΑ:
Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας
Φεστιβάλ Καννών--- Βραβείο Σεναρίου & Ανδρικής Ερμηνείας
καλύτερου ηθοποιού και
σεναρίου στο περσινό Φεστιβάλ Καννών και προκρίθηκε στην εννιάδα των
ξενόγλωσσων ταινιών για τα επερχόμενα Όσκαρ. Πηγή: www.lifo.gr
καλύτερου ηθοποιού και
σεναρίου στο περσινό Φεστιβάλ Καννών και προκρίθηκε στην εννιάδα των
ξενόγλωσσων ταινιών για τα επερχόμενα Όσκαρ. Πηγή: www.lifo.gr
καλύτερου ηθοποιού και
σεναρίου στο περσινό Φεστιβάλ Καννών και προκρίθηκε στην εννιάδα των
ξενόγλωσσων ταινιών για τα επερχόμενα Όσκαρ. Πηγή: www.lifo.gr
καλύτερου ηθοποιού και
σεναρίου στο περσινό Φεστιβάλ Καννών και προκρίθηκε στην εννιάδα των
ξενόγλωσσων ταινιών για τα επερχόμενα Όσκαρ. Πηγή: www.lifo.gr
Η ελληνική πρεμιέρα της ταινίας έγινε στο πλαίσιο του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (2016) και ενθουσίασε το κοινό.
Ένα ακόμη διαμαντάκι της μεγάλης οθόνης, προκαλεί αίσθηση στον θεατή και ξεχωρίζει για πάρα πολλούς λόγους.
Πλοκή
Ο Εμάντ και η Ράνα πρέπει να εγκαταλείψουν το ετοιμόρροπο σπίτι τους και να μετακομίσουν σε ένα καινούργιο διαμέρισμα στην Τεχεράνη.Εκείνος δάσκαλος τα πρωινά στο γυμνάσιο της γειτονιάς, εκείνη συμπρωταγωνίστρια του τα βράδια στον ερασιτεχνικό τους θεατρικό θίασο. Αυτή την εποχή ανεβάζουν τον ‘Θάνατο του Εμποράκου’ του Άρθουρ Μίλερ και μοιράζονται τους πρωταγωνιστικούς ρόλους.. Την επόμενη μέρα από την εκκένωση του κτιρίου, ένας συνάδελφος από το θίασο τους βρίσκει μια λύση: ένα δικό του διαμέρισμα άδειασε και μπορούν να μετακομίσουν άμεσα. Μόνο που η προηγούμενη ένοικος έχει αφήσει εκεί τα πράγματά της. Είχε φύγει και η ίδια βιαστικά. Ο Εμάντ και η Ράνα μετακομίζουν, όσο οι γείτονες ψιθυρίζουν βιτριολικά σχόλια: η πρώην ένοικος είχε πολλούς άντρες επισκέπτες, ήταν ιερόδουλη. Το ζευγάρι δεν φαίνεται να ενοχλείται μέχρι που κάτι τραγικό συμβαίνει. Όσο η Ράνα είναι μόνη στο σπίτι το πρώτο βράδυ και περιμένει τον άντρα της να γυρίσει, ξεκλειδώνει την πόρτα και μπαίνει ένας πρώην ‘πελάτης’ της παλιάς ενοίκου. Ότι ακολουθεί θα παραμείνει μυστήριο. Τη βίασε; Απλά της επιτέθηκε; Κι αν τίποτα δεν έγινε, γιατί άφησε χρήματα στο κομοδίνο; Το μόνο που ο Εμάντ γνωρίζει είναι ότι παρέλαβε τη γυναίκα του από το νοσοκομείο με τραύματα, σωματικά και ψυχολογικά. Ένας καλλιεργημένος, νέος Ιρανός που νομίζει ότι έχει κάνει βήματα μπροστά από τις πατριαρχικές παραδόσεις της χώρας του, κοιτά την γυναίκα του με ενοχές, ντροπή και οργή. Η μόνη του διέξοδος είναι να βρει τον ένοχο και να εκδικηθεί.
Πίσω απο τις κάμερες
Ο
τίτλος της ταινίας και το θεατρικό έργο που επέλεξε ο Φαραντί να "ανεβαίνει" στην ταινία, δεν είναι
καθόλου τυχαία. Ο ‘Γουίλι’, "ο Εμποράκος" του Άρθουρ Μίλερ είναι ένας απο τους πιο τραγικούς ήρωες που συμβολίζουν τον τσακισμένου ανδρισμού μακριά απο το πρώτυπου του άντρα ήρωα του αμερικάνικου όνειρου, δυνατό κι επιτυχημένο. Στο θεατρικό έργο του Μίλερ, το σπίτι της οικογένειας στη Νέα Υόρκη είναι γεμάτο
έπιπλα εκείνης της εποχής, τα οποία προέρχονταν από
παλιά σπίτια. "Στην ταινία μου, είχα ανάγκη από ένα ντεκόρ, που να εντείνει αυτή την
περικύκλωση από έπιπλα ή από εργασίες που εξελίσσονται. Υπάρχει ένα αίσθημα ανασφάλειας,
ευθραυστότητας που προέρχεται από την εξωτερική όψη του διαμερίσματος"
εξηγεί ο ιρανός σκηνοθέτης.
Ο Φαραντί δεν παραβρέθηκε στην τελετή των ΟΣΚΑΡ
Η καθηλωιτκή επιστολή του Φαραντί που διαβάστηκε στο Χόλιγουντ το βράδυ της απονομής, έλαμψε δια της απουσίας του:
Είναι μεγάλη μου τιμή που λαμβάνω αυτό το πολύτιμο βραβείο για
δεύτερη φορά. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Ακαδημία, το συνεργείο μου στο
Ιράν, τον παραγωγό μου, Αλεξάντρ Μαλέ-Γκι, την Cohen Media, την Amazon
και τους συνυποψηφίους μου στην κατηγορία Ξενόγλωσσης Ταινίας. Λυπάμαι
που δεν είμαι μαζί σας απόψε. Η απουσία μου είναι ένδειξη σεβασμού στους
ανθρώπους της χώρας μου και σ’ εκείνους των έξι ακόμα εθνών τους οποίους
δεν σεβάστηκε ο απάνθρωπος νόμος που απαγορεύει την είσοδο μεταναστών
στις Η.Π.Α.
Το να χωρίζουμε τον κόσμο σε «εμάς» και «τους εχθρούς μας»
προκαλεί φόβο, μια παραπλανητική δικαίωση της βίας και του πολέμου.
Αυτοί οι πόλεμοι εμποδίζουν τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα σε
χώρες που έχουν υπάρξει οι ίδιες θύματα της βίας. Οι κινηματογραφιστές
μπορούν να στρέψουν τις κάμερές τους και να αποτυπώσουν ανθρώπινες
αρετές και να σπάσουν τα στερεότυπα διαφόρων εθνικοτήτων και θρησκειών.
Δημιουργούν συμπάθεια ανάμεσα σε «εμάς» και τους «άλλους», μια συμπάθεια
που χρειαζόμαστε σήμερα περισσότερο παρά ποτέ.
ΔΥΟ ΠΡΟΒΟΛΕΣ
στις 19.00 & 21.30
Με τον Εμποράκο, ο
Ιρανός δημιουργός Ασγκάρ Φαραντί επιχειρεί μια αναλογία που του βγαίνει
απόλυτα, διακριτικά και ευαίσθητα: δυο ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν σε
θεατρική παράσταση του σπουδαιότερου ίσως έργου του αμερικανικού
ρεπερτορίου, του Θανάτου του Εμποράκου του Άρθουρ Μίλερ, δοκιμάζονται
στον γάμο τους όταν ένας άγνωστος παραβιάζει το διαμέρισμά τους και,
απόντος του συζύγου, χτυπάει τη γυναίκα στο μπάνιο – μην ξεχνάμε το Ιράν
με τις μαντίλες και τον θρησκευτικό σεξισμό. Ο Φαραντί παρατηρεί την
εξέλιξη, τις συνέπειες, τις επιπτώσεις μιας πράξης που θολώνει όσο περνά
η ώρα και θίγει αθόρυβα μια κοινωνία που κρίνει, ακόμη κι όταν δεν
«μιλά», με καίριες σκηνοθετικές τοποθετήσεις και, όπως σε όλες τις
ταινίες του, εκτός από την ελαφρά προσποίηση στο Παρελθόν, αποφεύγει την
υπερβολή και την έμφαση ως άλλος Νέστωρ με άποψη για την κοινωνία του,
τον προβληματισμό και τη δυναμική στις σχέσεις που επισείει η
ανδροκρατούμενη και θεοκεντρική δομή της, ποντάροντας σε έναν αβίαστο
(νεο)ρεαλισμό. Ο δικός του Εμποράκος, με αυτήν τη διαλογική mise en
scène επιχειρημάτων, παραπέμπει στο οικουμενικό μέγεθος του απεγνωσμένου
γίγαντα, του μιλερικού Γουίλι Λόμαν, στη δοσοληψία του ήθους, στον
ένοχο συμβιβασμό και στην ηθική της εκδίκησης. Η ταινία τιμήθηκε με τα
βραβεία καλύτερου ηθοποιού και σεναρίου στο περσινό Φεστιβάλ Καννών και
προκρίθηκε στην εννιάδα των ξενόγλωσσων ταινιών για τα επερχόμενα Όσκαρ.
Πηγή: www.lifo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου